MINSKAT PLASTAVFALL 26/10/2021
De bästa idéerna räddar planeten och sparar tid, pengar och arbete åt kunden. Det är en beskrivning som stämmer in på idén som två av våra projektledare fick om att ta fram en ny förpackning för PAROC® CGL 20CY-isoleringsskivor. Historien bakom projektet är ett utmärkt exempel på det kontinuerliga arbete som vi gör för att minska vår miljöpåverkan.
”Är du med mig?”
Det var frågan som projektledaren Mantas Strazdas på Parocs fabrik i Vilnius ställde till sin polska kollega Pawel Stempuchowski under ett telefonsamtal för ungefär sex månader sedan.
Stempuchowski behövde inte fundera särskilt länge. Trots att de båda projektledarna bor och arbetar i olika länder har Stempuchowski känt Mantas Strazdas varandra i nästan 15 år. De hade arbetat tillsammans tidigare och Stempuchowski visste att Strazdas hade samma mål och värderingar som honom.
”Absolut”, svarade han.
Så började utvecklingen av ett nytt sätt att paketera PAROC® CGL20CY-isoleringsskivor och den betydande minskningen av plastavfall.
Efter telefonsamtalet hände saker och ting snabbt. Owens Corning Paroc har regelbundna innovationsmöten och på ett av dessa presenterade Strazdas och Stempuchowski sin idé. De visade videon de spelade in i Kraków och gick igenom hur de kunde spara tid, arbete och pengar åt kunden och hjälpa miljön på samma gång.
Idén fick grönt ljus.
– Det mest kritiska steget för alla innovationer är att övertyga dig själv om att idén är tillräckligt bra. Om du inte tror på det kommer kunderna inte heller att göra det, säger Stempuchowski.
De båda började kolla upp olika paketeringsmöjligheter och få insikter från sina kollegor på försäljning och produktutveckling. Deras lösning blev att paketera PAROC® CGL20CY-skivorna separat på pallen med ytan som ska limmas vänd uppåt för att snabba upp installationsprocessen.
De hade även som förslag om att man kunde använda mindre och lägre pallar som skulle vara lättare att hantera i garage och källare där produkten används. Plast som tidigare virades runt skivorna byttes ut mot en kåpa som skulle påverka paketeringskvaliteten positivt och ge ett bättre skydd vid lagring.
Det enda kunden skulle behöva ta bort var kåpan.
Pilotstudien med den nya förpackningen ägde rum i Polen. Att hitta en lämplig plats och en kund var enkelt.
– Du kan inte gå runt och fråga kunder, ”Hej, vi har en ny produkt som vi undrar om du vill testa?” Det är mycket enklare när du kan säga att vi har utvecklat en ny förpackning som kommer att spara tid och pengar åt dig samtidigt som den minskar plastavfallet med 50 %, säger Stempuchowski.