I juni 2018 lämnade Swedisol in en stämningsansökan mot Woodisol på grund av att bolagets marknadsföring enligt Swedisols uppfattning innehöll felaktiga produktpåståenden. Swedisol ansåg därför att de räknas som otillbörliga enligt marknadsföringslagen.
Swedisol hade tidigare vid ett flertal tillfällen uppmanat Woodisol att upphöra med den påtalade marknadsföring en och upplyst om att föreningen annars skulle tvingas vidta rättsliga åtgärder.
Woodisol svarade i sin tur med att stämma Swedisol för otillbörlig marknadsföring. I en särskilddom den 29 mars konstaterade domstolen att Swedisol inte kan vara ansvarig för påståenden som gjorts av andra företag och domstolen konstaterade vidare att föreningens kommunikation inte utgör marknadsföring. Idag meddelade domstolen sin dom och lämnade Woodisols yrkanden utan bifall.
– Det är bra att vi nu kan sätta punkt och att domstolen nu klargjort att Swedisol inte sysslar med otillbörlig marknadsföring, säger Mats Björs, VD Swedisol.
I huvudmålet fälldes Woodisol för otillbörlig marknadsföring den 29 mars 2019 i enlighet med den stämningsansökan som branschföreningen Swedisol lämnade in i juni 2018.
– Vi beklagar att den här frågan måste avgöras i domstol, men felaktig och direkt vilseledande marknadsföring är allvarligt. Marknadsföringen från byggbranschens aktörer måste gå att lita på, inte minst när det gäller så viktiga frågor som klimatpåverkan och brandskydd, fortsätter Mats Björs.
Patent- och marknadsdomstolen förbjöd då vid vite om en miljon kr Woodisol att vid marknadsföring av isoleringsmaterial av träfiber eller cellulosa och på sätt som skett använda följande påståenden:
Domen kan läsas i sin helhet här > (extern länk)